Ti nybegynnertips for Facebook for bedrifter

Publisert på

Det er mye å huske på for å lykkes på Facebook – og det må læres. Vi har laget en liste med 10 enkle og gode råd som hjelper deg med å lykkes med facebook tilværelsen.  

1) Vær relevant og tilfør verdi
Dette er det viktigste rådet vi kan gi. Husk at Facebook er en kanal vi går til for å bli underholdt. Mange bedrifter bruker mye plass på å fortelle om seg selv og hva de har gjort. Dette kan være på sin plass i små doser, men dersom du virkelig vil lykkes må du tenke gjennom hvilken verdi du tilfører de du snakker til.


- Hva er interessant å lese for følgerne dine?
- Hvordan kan du gi dem nyttig informasjon?
- Kan deres kompetanse hjelpe dem med å løse en utfordring de har?

2) Bruk riktig størrelse på bilder og bannere
Husk at bildeoppløsning varierer mellom ulike innleggstyper. Her er bildemålene på facebook i 2019:

Facebook forsidebilde/coverphoto/toppbilde:
Størrelse: 851x315 pixler. I mobilvisningen av forsidebildet kuttes av ytterkantene, slik at kun 563x315 pixler vises – så pass på at tekst ikke kuttes i hjørnene.

 

Profilbilde: Facebook anbefaler 180 x 180 pixler (Bildet vil vises som 160 x 160 pixler)

 

Innlegg med bilde: Ofte ønsker en å vise frem gode bilder uten link til en ekstern nettside. Størrelsen som anbefales er 1200×1200 pixler.

 

Link med bilde: Dette er kanskje den mest brukte posting- og annonseformen på Facebook, derfor kan det være smart å notere seg denne størrelsen: 1200×628 pixler. Formatet fungerer til det aller meste!


3) Husk målretting
Hvor finnes publikummet ditt, og hvilke temaer er de opptatt av? Facebook har et av de mest avanserte målrettingsverktøyene som er tilgjengelige. Bruk dem for alt de er verdt når du skal målrette annonsene dine.


En vanlig felle er å velge for bred målretting, fordi man er redd for å «miste» noen. Tenk kvalitet over kvantitet – vil du ha relevante besøk, eller trafikk fra mennesker som ikke egentlig er interessert i produktet ditt?

Husk: Målretting på Facebook er en av de viktigste suksessfaktorene ved facebook annonsering.


4) Sett opp Facebook sin annonsepiksel

Annonsepixelen lar deg spore trafikken mellom Facebook og nettside. Denne gir verdifull datainnsikt med mulighet for å måle salg og sette opp annonse mot de som har besøkt nettsiden din

 

5) Følg Facebook sine rettningslinjer
Bruk alltid forhåndsvisningen før du publiserer. Kontroller også at selve innholdet ditt ikke bryter retningslinjene til Facebook.

 

6) Test, mål og tilpass
For de fleste finnes det ingen fasit på hvilken kombinasjon av innhold og målretting som gir det beste resultatet. Måten å finne ut av dette er å jobbe systematisk med å teste ulike varianter av innhold og målretting. Det er tidkrevende, men verdt strevet.

 

7) Bruk bilder som blir husket (vær forsiktig med stockphotos)

Det er lettvint å bruke bilder fra tjenester som shutterstock.com. Ulempen er at bildene fort kan fremstå som både upersonlige og generiske.

TIPS:

Trenger du et eget preg på bildene har vi lyst til å tipse om disse nettsidene der man kan hente ut bilder helt gratis.


Unsplash:
 https://unsplash.com/

Gratisography (morsomme bilder): https://gratisography.com/
To-fargede bilder: https://duotone.shapefactory.co/


8) Tenk mobil!
De aller fleste vil sannsynligvis se innlegget ditt på en mobil enhet. Detaljer som ser litt små ut på PC, kan være så godt som usynlig på mobil.


9) Tenk helhetlig på merkevaren din!
Bedriften din er en merkevare. For at du skal bli husket er det viktig å være lett gjenkjennelig i alle kanaler. Bruk samme elementer på Facebook som du bruker på nettsiden, i trykkmateriell og annonser. Poster du et bilde på Facebook – tenk etter om din bedrift vil bli kjent igjen kun ved bruk av dette bildet. Legg eventuelt til en logo, eller en farge.

 

10) Svar i kommentarfeltet
Selv om det kanskje høres enkelt ut er sannheten er at alt for mange er for dårlige til å følge opp Facebook kommentarer. Svar både positive og negative kommentarer – og ta kritikk på en god måte.