Søkemotoroptimalisering - hvorfor skal du prioritere det?

Publisert på
Søkemotoroptimalisering (SEO) i praksis

SØKEMOTOROPTIMALISERING
Søkemotoroptimalisering (SEO) er tekniske og kreative teknikker som benyttes for å optimalisere nettsider for søkemotorer, slik at nettsiden havner lenger opp i søkemotoren. I korte trekk handler SEO om innhold og strukturering av innhold på nettsiden din. 


FORDELER MED SØKEMOTOROPTIMALISERING

- Komme høyere opp i det organiske søkeresultatet
- Få mer trafikk og bedre kvalitet på trafikken til nettsiden
- Bedre merkevarekjennskap – mer innhold gjør at forbruker får et tydeligere inntrykk av deg.

- Og – hvis det kunden liker det den leser – kan det føre til økt salg og flere kunder!

 

HVEM PASSER SØKEMOTOROPTIMALISERING (SEO) FOR?

Dersom du har et nettsted eller nettbutikk, kan søkemotoroptimalisering hjelpe bedriften din med å vokse. SEO kan gjøre det mulig for små bedrifter å ta markedsandeler fra større konkurrenter dersom de er godt posisjonert i søkeresultatet.

EN LANGVARIG STRATEGI

Søkemotoroptimalisering er noe man jobber med over tid. I motsetning til annonsering i søkemotoren, hvor du ganske snart vil se resultater av arbeidet du har gjort, må du belage deg på en lengre tidshorisont når det kommer til SEO. Tiden du legger inn på å undersøke hvilke søkeord som er riktige for din bedrift og kundegruppe legger grunnlaget for resten av jobben som gjøres for å bli synlig i søkefeltet.

GRUNNLEGGENDE OM SØK OG SEO

Forklart enkelt er søkemotoroptimalisering en metode for å forbedre nettsiden din slik at den vil være nærmere topposisjonene i søkeresultatet i søkemotorer som Google, Yahoo eller Bing. Når du utfører et søk i Google (eller en annen søkemotor) er rekkefølgen på resultatene basert på komplekse algoritmer.


Å søke i google foregår omtrent slik:

  1. Kunde skriver inn søkeord i Google
  2. Idét kunden har trykket enter får kunden man opp en lang liste med linker til ulike nettsider. Her ser du også en overskrift, url og en beskrivelse av nettsiden.
  3. Basert på det som ble søkt etter klikker kunden seg inn på det søkeresultatet som svarer best med det som ble søkt etter.  

Denne prosessen tar bare noen sekunder, og det er her søkemotoroptimalisering kommer inn i bildet. Bak kulissene i dette søket har søkemotoren lest det du har skrevet i søkevinduet. Googles roboter har «lest gjennom» alle nettsider for å forsøke å finne de mest relevante sidene til ditt søk. 

Google leser elementene på nettsiden din:

- Tekstinnhold

- Bildetekst

- URL

- Linker til og fra nettsiden din


Sammen hjelper disse elementene robotene til å forstå hvilke nettsider som passer til søket og påvirker dermed hvor høyt oppe du kommer på søkeresultatet. Ved å optimalisere disse elementene kommer nettsiden din lenger opp søket.

Søkemotoroptimalisering (SEO) i praksis analyse

HVORFOR ER SEO VIKTIG?

Søkemotorer håndterer millioner av brukere per dag på jakt etter svar på spørsmål eller løsninger på deres problemer.
Søkemotoroptimalisering er viktig fordi:

  • Forbedrer brukervennligheten: SEO handler ikke bare om søkemotorer, men også om forbedre brukervennligheten på et nettsted. Googles mål er å levere relevans og brukervennlighet til sine brukere, og fremmer de mest brukervennlige sidene.
  • SEO gir bedre kvalitet på trafikken: Organisk trafikk er den beste trafikken. Grunnen er at folk faktisk søker etter problemet din bedrift løser, og siden treffet er organisk (og ikke en annonse) fremkommer det også som mer genuint.
  • SEO kan gi deg en fordel over konkurrentene: Dersom to nettsteder tilbyr det samme, kan den søkemotoroptimaliserte nettsiden ha høyere sannsynlighet til å få flere kunder og salg.
  • Økt trafikk til nettsiden: Flertallet vil trykke på ett av de 5 beste forslagene på den første resultatsiden. For å dra nytte av dette trenger du å være på de øverste plasseringene.
  • Organisk trafikk har høyere sannsynlighet for å konvertere: Organisk søketrafikk har den beste konverteringsfrekvensen for de fleste nettsider. Ved å posisjonere din bedrift godt i søkemotorer, posisjonerer du bedriften din til å vinne flere kunder.  

    ------------------

    VIDERE LESNING:

    Inside Google marketing: 3 ways we think about SEO: https://www.thinkwithgoogle.com/advertising-channels/search/google-website-seo/